Строительство

Побудуємо:


{{{Обери розділ:}}}
Будівництво [122]
Облаштування [170]
Ландшафт [229]
Як купити чи продати [87]
Документація [27]
Конструкції будинку [130]
Каналізація будинку [3]
Опалення будинку [37]
Стилі архітектури [13]
Проектування [12]
Ремонт будинку [17]
Планування ділянки [60]
Енергозбереження [55]
Дерево [69]
Будівельні матеріали [92]



Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу
Ми рекомендуємо:

Головна » 2011 » Лютий » 26 » Принципи органічної архітектури
15:39
Принципи органічної архітектури


Протягом всієї історії архітектури існують дві різні тенденції: одна, що розвивається в бік раціонального, інша - в бік емоційного і органічного сприйняття навколишнього середовища. З початку цивілізації були міста,


Протягом всієї історії архітектури існують дві різні тенденції: одна, що розвивається в бік раціонального, інша - в бік емоційного і органічного сприйняття навколишнього середовища. З початку цивілізації були міста, які планувалися за правильно розробленою схемою, та інші, які розросталися органічно, як дерева. Навіть у сучасному живописі та архітектурі існує різниця між органічним і геометричним сприйняттям.

З самого початку сприйняття Райта було органічним. Навіть у той час, коли Райт був самотній як архітектор і не зустрічав суспільної підтримки, коли Америка відвернулася від нього, він будував свої будинки в складках рельєфу так, що здавалося, вони становлять єдине ціле з навколишньою природою. Ця тенденція проявляється вже в його ранніх роботах, як, наприклад, в будинку Кунлі, з його консольної дахом і рослинами, що ростуть на парапеті, де проявляється тенденція до такого повного злиття з навколишнім середовищем, що часто неможливо зрозуміти, де будинок фактично починається. Цим прагненням до органічного рішенням може бути частково пояснено перевага, що віддається Райтом природним необробленим матеріалами: шорстким кам'яним блокам, невідшліфованим гранітним полам, важким, грубоотесанной колодах. Прагненням до органічного рішенням пояснюється його прихильність до гнучкої плануванні і до величезних камінів в століття центрального опалення.
Будинок Кунлі, загальний вид
Рис. 1. Будинок Кунлі (Coonley House). Ріверсайт, 1908 р. Загальний вигляд.

Стіни будинку починалися тепер від землі; вони були поставлені на бетонну або кам'яну горизонтальний майданчик, щось у вигляді низької платформи, на якій стояла будівля. Стіни закінчувалися на рівні підвіконь другого поверху, а над ними, під широкими свесамі даху, що має невеликий ухил, йшли ряди безперервних вікон (клересторій), через які внутрішні приміщення розкривалися до зовнішнього простору. Таким чином, стіни стали ширмами, оточуючими внутрішній простір.

Дому була додана широка дах - дах, захист. Нижні поверхні виступів даху були плоскими і пофарбованими у світлий колір, щоб створити в цьому місці сяйво розсіяного світла, який робив верхні кімнати чарівними. Звиси даху мали подвійну цінність, слугуючи, з одного боку, дахом і захистом стін будинку, а з іншого - засобом висвітлення приміщень другого поверху розсіяним і відбитим світлом, який проходив крізь «прозорі ширми», що зайняли місце глухих стін.

Потім Райт на противагу строкатості матеріалів стін ввів один матеріал в єдину площину від вимощення до звису покрівлі або до рівня підвіконь другого поверху, у вигляді простої огороджувальної ширми або у вигляді стрічки, що йде навколо будівлі над вікнами і переходить в стелю, дійшовши до рівня карнизів. Ця стрічкова ширма робилася з того ж матеріалу, що і нижня сторона звисів покрівлі (софіт).

Площини в будівлі, паралельні землі, підкреслювалися, щоб зв'язати ціле з землею. Іноді вдавалося робити зовнішню стіну під стрічкою вікон другого поверху, від рівня підвіконь другого поверху до самої землі, у вигляді важкої панелі - красивою кам'яної кладки, яка лежала на бетонній або кам'яної платформі.

Інтер'єри жител того періоду, як правило, складалися з коробок, поміщених в коробках, або поруч з іншими коробками; їх називали кімнатами. Коробки всередині ускладненою коробки. Кожна функція житла була розподілена по коробках.

Ця клітинна обмеженість викликала асоціації з камерами висновку, або, в кращому випадку, із затишком спалень на верхньому поверсі. І Райт почав робити весь перший поверх у вигляді однієї кімнати, виділивши лише кухню.

Велика кімната підрозділена на частини, що мають різні призначення, наприклад, для їжі або читання або для прийому відвідувачів.

У той час не було подібних планувань. Зникли нескінченні двері та перегородки. Будинок став більш вільним як простір і став більш підходящим для життя в ньому. Почала з'являтися просторовість внутрішніх приміщень.
Основні принципи Райта

    * Зменшувати до мінімуму число необхідних частин будівлі і число окремих кімнат у будинку, утворюючи ціле як замкнутий простір, підрозділів таким чином, щоб ціле було пронизане повітрям і вільно проглядалося, даючи відчуття єдності.
    * Пов'язувати будівлю, як ціле, з його ділянкою шляхом надання йому горизонтальної протяжності та підкреслення площин, паралельних землі, але не позичати будівлею кращої частини ділянки, залишаючи, таким чином, цю кращу частину для користування нею, для функцій, пов'язаних з життям будинку; вона є продовженням горизонтальних площин підлоги будинку, що виходять за його межі.
    * Не робити кімнату коробкою, а будинок - іншого коробкою, для чого перетворювати стіни в ширми, огороджувальні простір; стелі, підлоги та огороджувальні ширми повинні переливатися один в одного, утворюючи одну спільну огорожу простору, що має мінімум підрозділів. Робити всі пропорції будинок більш наближаються до людських, конструктивне рішення з найменшою витратою обсягу і найбільш відповідне застосованим матеріалам, а ціле, таким чином, - найбільш підходящим для життя в ньому. Застосовувати прямі лінії і обтічні форми.
    * Видобути підстава будинку, що містить в собі негігієнічних підвал, з землі, помістити його повністю над землею, перетворивши його в низький цоколь для житлової частини будинку, зробивши фундамент у вигляді низької кам'яної платформи, на якій має стояти будинок.
    * Всі необхідні прорізи, провідні назовні або всередину, привести у відповідність з людськими пропорціями і розміщувати їх у схемі всієї будівлі природно - чи то в одиничному вигляді, чи то групами. Зазвичай вони виступають у вигляді прозорих ширм замість стін, тому що вся так звана «архітектура» вдома виражається головним чином у тому, як ці отвори в стінах групуються по приміщеннях в якості огороджувальних ширм. Внутрішнє приміщення як таке тепер набуває суттєвого архітектурне вираз, і не повинно бути отворів, що прорізаються в стінах, подібно діркам, вирізаним у стінках коробки. «Дірявий стіни - це насильство».
    * Виключити комбінування різних матеріалів і, у міру можливості, прагнути до застосування одного матеріалу в будівництві; не застосовувати прикрас, не випливають з природи матеріалу, щоб будівля ясніше виражало собою місце, в якому живуть, і щоб загальний характер будівлі чітко свідчив про це. Прямі лінії та геометричні форми відповідають роботі машини в будівництві, так що й інтер'єр природно приймає характер машинного виробництва.
    * Поєднувати опалення, освітлення, водопостачання з будівельними конструкціями так, щоб ці системи стали складовою частиною самої будівлі. Елементи обладнання при цьому набувають архітектурне якість: тут також проявляється розвиток ідеалу органічної архітектури.
    * Поєднувати з елементами будівлі, наскільки це можливо, предмети обстановки, як елементи органічної архітектури, роблячи їх єдиними з будівлею і надаючи їм прості форми, відповідні роботі машини. Знову прямі лінії і прямокутні форми.
    * Виключити роботу декоратора. Якщо він не залучить на допомогу стилі, то вже неодмінно буде застосовувати «завитки і квіточки».

Це все було раціонально - в такій мірі, який досягло розвиток думки органічної архітектури. Конкретні форми, які давало почуття на основі цієї думки, могли бути тільки індивідуальними.

У Райта виникла думка про те, що площині будівлі, паралельні земної поверхні, ототожнюються з землею, роблять будівлі належать землі. Виникла думка про те, що будинок в рівнинній місцевості повинен починатися на землі, а не в ній, як це має місце, коли будуються сирі підвали. І виникла думка про те, що будинок повинен виглядати починається з землі, внаслідок чого робилася виступає смуга підстави навколо будинку у вигляді платформи, на якій стоїть будинок. А думка про те, що дах повинен бути істотною рисою житла, викликала до життя широку дах з великим звісом покрівлі. Райт бачив будівлю не як печеру, а як дах на відкритому місці.

Вільне планування і виключення марною висоти у новому помешканні зробили диво. Відчуття належної свободи зовсім змінило його вигляд. Ціле стало більш підходящим для людського проживання і більш природнім для свого місця. З'явилося зовсім нове почуття цінності простору в архітектурі. Воно тепер увійшло в архітектуру сучасного світу.

Якщо форма дійсно слідує функції, то потрібно зовсім відкинути геть те, що насильно нав'язується стійко-балкової системою. Щоб не було ніяких балок, ніяких колон, ніяких карнизів і інших деталей, ніяких пілястрів і антаблементом. Замість двох речей - одна річ. Нехай стіни, стелі, підлоги стануть частинами один одного, переливаються одна в іншу, що дають або отримують у всьому цьому безперервність при усуненні будь прікомпонованной деталі, при усуненні взагалі яких би то не було прикладених або накладених деталей.

Таким чином, вираз - «форма і функція єдині» - є стрижнем органічної архітектури. Воно спрямовує наші дії по єдиному шляху з природою і дає нам можливість свідомо працювати.

Вже у своїх ранніх будівлях Райт цілеспрямовано «ліквідував надмірності», тобто усував нагромадження декоративних деталей зовні і всередині будівлі, вважаючи художнім ідеалом «прості, сильні форми і чисті, яскраві кольори».

Виступаючи проти дробности форми, він був серед тих, хто поклав початок одному з основних принципів формоутворення в сучасній архітектурі та дизайні. Цей принцип можна назвати методом виключення і укрупнення; результат його - спрощення. Райт так говорив про це: «Одна річ замість багатьох речей; велика річ замість набору малих».

Райт розумів принцип спрощення не в поверхнево-естетських сенсі: «Хибна простота-простота як удавання, тобто простота, споруджена декоратором як зовнішність, за якою ховається складна, багата на надмірності конструкція, - це ще не достатньо для простоти. Це взагалі не простота. Але це те, що сходить за простоту тепер, коли приголомшливі ефекти простоти стали модою ».

Він принципово прагнув робити будівлю простим, починаючи з його структури (об'ємно-просторова композиція і конструктивна основа) і кінчаючи деталями: «Потрібно позбавлятися від ускладнень в конструкціях і використовувати переваги заводського виробництва, виключати, в міру можливості, роботи на будівельному майданчику, які завжди дороги; потрібно укрупнювати і спрощувати улаштування інженерного обладнання опалення, освітлення, сантехніки ».

У композиції одноповерхового житлового будинку Райт здійснює корінні спрощення: усуває традиційну ускладненість покрівель з внутрішніми і зовнішніми переломами; ліквідує горище, влаштовуючи суміщене покриття; скасовує підвал і навіть фундаменти, без яких одноповерховий будинок може існувати. Він консолідує і спрощує форми будівлі і в галузі обладнання, наприклад, прибираючи традиційну освітлювальну арматуру і роблячи джерела освітлення прихованими, усуваючи радіатори і розміщуючи прилади опалення під підлогою, перетворюючи, таким чином, обладнання з доповнення до будівлі в інтегральну його частину. Меблі по можливості робиться вбудованої, і все зайве забирається з інтер'єру: потрібне ховається, непотрібне усувається. Зрозуміло, і «прикраси» ліквідуються всередині і зовні.

Справа не тільки в усуненні декоративних деталей. Принцип полягає у спрощенні форм, в переході від дробности форми до лаконічності, що виражає сучасний погляд на речі: «головне - суть справи».

При розробці нового типу одноквартирного житлового будинку Райт застосовував такі практичні прийоми:

    * Фундаменти не влаштовувалися. Дійсно, якщо виконати дренаж, грунт при замерзанні не буде деформуватися (пучинятся). Замість фундаменту простіше зробити підставу для стін у вигляді бетонної плити за гравійному подстилающему шару. У цю конструкцію включається і розведення системи опалення. Підвал також не влаштовувався, так як він ускладнює конструкцію, здорожує будівництво і охолоджує житлові приміщення. Майданчик для будівництва дренувати допомогою траншей, наповнених щебенем. По всій площі забудови влаштовувалося щебеневе основу товщиною 5-6 дюймів (12 ... 15 см), в якому містилися змійовики опалення. Поверх укладався бетонний підстильний шар товщиною 10 см. На цю платформу встановлювалися стіни будинку. Ядро будинку утворювали цегляні або з природного каменю стіни в зоні кухні і санвузла і в деяких інших місцях. Ці масиви сприяють стійкості споруди - фактичної і зорової. Інші стіни були дерев'яними, складалися з трьох шарів дощок, прокладених пергаміном. Тонкі дерев'яні стіни, як стверджував Райт, володіють достатньою несучою спроможністю завдяки зламів їх в плані. Шаруваті дерев'яні стіни, а також елементи скління заготовлювалися у вигляді монтуються на місці щитів і блоків.
    * Висота приміщень зазвичай робилася мінімальною. Дахи, в традиційних будівлях складні по конфігурації, з численними переломами покрівель і перетинами скатів, максимально спрощувалися. У побудованих за проектами Райта будинках дах двосхилий або плоска, причому з вільним водозливом, без водостічних труб і жолобів. І скатні, і плоскі дахи мають широкі свеси. Значний винос карнизів влаштований в більшості житлових будинків Райта. За його висловом, «дах - це символ дому». Звиси захищають стіни від опадів і скління від сонця. Нерідко навіс над склінням робився не суцільним, а у вигляді решітки - консольної перголи, що доповнюється кучерявою зеленню, що створює захист від сонця влітку, коли рослини вкриті листям, і дозволяє досягти кращої освітленості приміщень взимку. При цьому, якщо в'юнкі рослини не передбачені, ширина і частота планок решітки розраховуються так, щоб створити перепону для прямих променів сонця в жарку пору року.
    * Покриття у всіх випадках, у тому числі і скатних, влаштовувалося безгорищним, а стеля підшивався обробної фанерою або струганий дошками, причому підшивка стелі не тільки не оштукатуривался, але й не фарбувалася (вона покривалася прозорим лаком). Крім спрощення і здешевлення конструкції пристрій безчердачною скатної даху створює цікаві просторові ефекти в інтер'єрі.

Взагалі в будівлях Райта штукатурка і фарбування зведені до мінімуму. Конструкційні будівельні матеріали - камінь, цегла, дерево, бетон - не маскуються іншими, спеціально оздоблювальними матеріалами. Крім того, що оголення природної фактури матеріалу конструкцій виробляє своєрідний декоративний ефект, цим прийомом досягається враження цілісності і природності архітектури.

Ідея цілісності (інтегральності, як говорив Райт) має велике значення в концепції органічної архітектури. Він прагнув до того, щоб споруда справляла враження як би зробленого з одного шматка, а не зібраного з численних частин і деталей. Так, підпільне опалення впроваджувалося їм не тільки внаслідок його економічності і гігієнічності, але й тому, що воно дозволяло зробити систему не доповненням до будівлі, не устаткуванням у вигляді прикріплених до стін труб і радіаторів, а інтегральною частиною будівлі. У будинку не було люстр і підвісів: джерело штучного освітлення робився вбудованим (причому дуже часто прихованим). Меблі були, наскільки можливо (за винятком, напевно, тільки стільців), вбудованої: столи, ліжка, дивани, шафи, книжкові полиці були елементами архітектури, передбачалися в кресленнях і виконувалися в процесі будівництва як частини будинку.

Цілком своєрідний підхід Райта до пристрою светопроемов (якщо, звичайно, порівнювати їх не з тим, що стало звичайним в архітектурі сьогодні, а з тим, що робилося 40-50 років тому). Вікно у вигляді прямокутного вирізу в стіні можна зустріти у Райта тільки як виняток. У його будівлях скління або стрічкове, або на всю висоту приміщення, або в стелі. В одноповерхових житлових будинках приміщення мають різну висоту, і в місцях перепаду покрівлі (між різними її рівнями) влаштовуються отвори для верхньобічного освітлення і для провітрювання. При цьому покрівля нижнього рівня може тривати всередину у вигляді полиці (світлова полку), за якою іноді поміщаються джерела штучного освітлення. У жаркий час верхні вікна (клересторій) сприяють гарній вентиляції.

Райт - один з перших, хто ввів в архітектуру рясне скління. Він говорив: «Світло додає красу будівлях». Але ця тенденція поєднується у нього з протилежного: зменшувати скління для додання дому більшого затишку, замкнутості, відчуття захисту, притулку. Внаслідок цього в деяких інтер'єрах «будинків прерій» недостатньо природного освітлення. У 30-і роки Райт вводить наступне рішення: стіни, звернені до вулиці і на північ, - глухі, лише з вузькою смугою скління під стелею, а стіни, звернені до саду, до внутрішнього двору, на південь, - суцільно скляні від підлоги до стелі.

Незважаючи на великі світлові прорізи й цілі скляні стіни, будинки Райта вселяють відчуття захисту, даху; інтер'єри побудованих їм жилих будинків по-домашньому затишні. Цьому сприяють, зокрема, широке використання дерева в обробці приміщень, велика кількість в них килимів і тканин (у тому числі, наприклад, для покриття підлог), загальна м'яка, тепла тональність інтер'єру, наявність глухих стін, застосування карнизів великого виносу.

Почуття даху над головою, притулку, захисту Райт прагнув виразити в своїх будинках і тим, що споруда має масивне ядро кам'яної кладки, навколо якого групуються приміщення: ядро, видиме зовні, що піднімається над іншими частинами будівлі і представляє собою як би символ спокою, - зовнішнє вираження домашнього вогнища. Цей масив включає в себе димову трубу каміна і об'єм кухні з верхньобічного світлом.

Житлові будинки Райта планувально розділені на три зони: спальня та санвузли, кухня і місце для прийому їжі, загальна кімната. Двері між ними за можливістю усунені, щоб було більше свободи руху, а також для створення враження єдності внутрішнього простору.

Центральна частина будинку - загальна кімната з широкими видами назовні. Зазвичай вона безпосередньо сполучається з садом: її стать триває назовні, переходячи в терасу, яка таким чином належить одночасно як би і саду й будинку, будучи відокремленою від кімнати скляною стіною (а стіна ця теж не суцільна, але складається з дверей, які, якщо вони відкриті одночасно, об'єднують простір приміщень із зовнішнім простором).

Нововведення Райта свого часу сприймалися як ексцентричність, але тепер майже будь-який сучасний будинок в Америці щось сприйняв від них.

Теги: денне світло, каміни, клересторіі, дахи, вікна, органічна архітектура, світлові полки, вільне планування, форма будинку, Френк Ллойд Райт, фундамент


Категорія: Стилі архітектури | Переглядів: 745 | Додав: Serhiy | Теги: каміни, вільне планування, форма будинку, Френк Ллойд Райт, дахи, вікна, денне світло, світлові полки, клересторіі, органічна архітектура | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]